20 Şubat 2017 Pazartesi

Sabun yapımında kullanılan yağlar ve sabunlaşma sayıları


Sabun yapımı dediğimizde aklımıza ilk gelen yağ zeytinyağıdır fakat ister sıvı ister katı olsun her çeşit yağ ile sabun yapmak mümkündür. Her bir yağın kendine has bir takım özellikleri olduğundan elde edilecek sabunların da özellikleri birbirinden farklı olmaktadır. Bununla birlikte sadece tek bir çeşit yağ kullanmak yerine birden fazla yağı birbirleriyle karıştırarak sabun yapmanın da avantajları mevcuttur.

Bir katı el sabunun sahip olması gereken belli başlı özellikler vardır bunlar:
1)Temizleyici olması
2)Cildi beslemesi
3)Köpürmesi
4)Kullanım esnasında formunu koruması

Bu özellikleri göz önünde bulundurduğumuzda kimi yağın sabunlaştıktan sonra köpürme özelliğinin az kiminin fazla ya da kiminin cildi besleyiciliğinin yüksek kiminin düşük, kiminin kullanımda çabuk yumuşayıp balçıklaşan kiminin bitene kadar katı formunu koruyan tipte veya kiminin daha iyi temizleyen kiminin ise temizleyici özelliğinin yetersiz olduğunu görürüz.


Örnek vermek gerekirse zeytinyağı ile yapılan sabunların besleyici özelliği yüksek olur fakat köpürme özelliği ortalamadır, hindistan cevizi yağı ile yapılan sabunların ise köpürme özelliği çok iyi fakat cildi besleyiciliği kurutucu olma özelliğinden dolayı yeterli değildir.

Sabun yapımında birden fazla yağ kullanırken dikkat etmemiz gereken en önemli konu oranlar ve her bir yağın sabunlaşma sayısının titizlikle dikkate alınmasıdır. Burada hesap makinaları ve kağıt kalem devreye girecektir.

anlatımlı sabun yapımı
Susam yağlı sabun


Katı sabun yapımında yaygın şekilde kullanılan belli başlı yağların özellikleri ve sodyum hidroksit yani kostik (NaOH) için sabunlaşma sayıları ise şöyledir:

Zeytinyağı: Cildi besleyici özelliği oldukça yüksektir. Ne kadar uzun süre kurutulursa o kadar iyi köpürür ve kullanım esnasında formunu o kadar iyi korur. 0,1345

Hindistan cevizi yağı: Köpürmeyi arttırır, oda sıcaklığında katı formdadır fakat 30-35 derece sıcaklıkta erimeye başlar. Cildi kurutucu özelliğinden ötürü %25'ten daha yüksek oranlarda kullanılması önerilmez. Özellikle saç sabunlarında çokça tercih edilir. Yağlı ciltler için yapılacak sabunlarda oranı tavsiye edilen miktarın üzerinde olabilir. 0,1830

Palm yağı: Katı formdadır, gıda sektöründe yaygın şekilde kullanılır, çoğu margarinin içeriğinde yüksek oranda mevcuttur. Köpürme yönünden zeytinyağından daha üstündür. Palm yağı ile yapılan sabunlar oldukça serttir ve daha çabuk kururlar fakat besleyiciliğini arttırmak için zeytinyağı gibi yağlarla karıştırılmaları iyi olur. 0,1405

Palm çekirdeği yağı: Palm yağından daha iyi ve çabuk köpürme özelliğine sahiptir özellikle şampuanların içeriğinde karşımıza çıkar. 0,1680

Fındık yağı: Besleyici özelliği yüksek bir yağdır, ayçiçek yağının aksine sabunları yumuşatmaz. 0,1370

Ayçiçek yağı: Sabun yapımında pek tercih edilen bir yağ değildir çünkü hem köpürme özelliği kötüdür hem de sabunların formunu koruma özelliği zayıftır. 0,1350

Kanola: Özellikle Almanya'da yaygın şekilde kullanılır, zeytinyağı ve hindistan cevizi yağı ile sıkça birlikte kullanılır. Palm yağı kullanmak istemeyenlerin tercih ettiği bir yağdır. 0,1354

Mısırözü yağı: Cildi besleyici özelliği vardır fakat köpürme yönünden zayıftır ve yüksek oranda mısırözü yağı kullanıldığında elde edilen sabunların kuruma süreleri uzun ve formlarını korumada yetersiz olduğu söylenebilir dolayısıyla tıpkı ayçiçek yağı gibi ya hiç ya da düşük oranlarda kullanılması tavsiye edilir. 0,1360

Badem yağı: Son derece besleyici özellikli bir yağdır özellikle kuru ciltler için tercih edilir. Sabunlarda %20-25 oranında kullanılabilir. 0,1365

Defne yağı: Ciltte alerjik reaksiyonlara sebep olabildiği söylenir, hassas ciltler için önerilmez, sabuna doğal yoldan renk vermek için tercih edilebilir. 0,1405

Kayısı çekirdeği yağı: Kozmetik sektöründe kullanılan cildi besleyici zengin içerikli yağlardandır, %10 oranını geçmeyecek şekilde kullanılırlar. 0,1350

Susam yağı: Cilt tarafından kolayca emilen son derece besleyici bir yağdır. Sabunların istenen katılığa gelmesi sürecini uzattığından %10 dan daha fazla kullanılmazlar. 0,1376

Kabak çekirdeği yağı: Avusturya'da yaygın olarak üretimi yapılan siyaha çalan yeşil rengi ve kendine özgü aromasıyla oldukça kıymetli bir yağdır, sabuna kendine has bir koku ve renk verir, bu koku ve renk zaman içerisinde hafifler. 0,1350

Kakao yağı: Aktarlarda sıvı formda satılan kakao yağları sabunu doğal yoldan renklendirmek için seçenek oluşturmaktadır. 0,1380

organik sabun
Kakao yağı ile doğal olarak renklendirilmiş sabun

Sıra geldi birden fazla yağ kullanarak sabun yapımında hesaplamanın nasıl yapılacağına, bunu bir örnekle anlatacak olursam:
Karma Yağlı Sabun Tarifi %8 yağlı:
1)400gr Palm yağı
2)400gr Zeytinyağı
3)200gr Hindistan cevizi yağı
4)100gr Susam yağı
Burada toplamda 1100gr yağ kullanmaktayız ve bu yağların %8'inin sabunlaşmadan kalmasını istiyoruz, işe önce her bir yağın sabunlaşma sayılarını yanlarına yazarak başlayalım:

1)Palm yağı: 0,1405
2)Zeytinyağı: 0,1345
3)Hindistan cevizi yağı: 0,1830
4)Susam yağı: 0,1376

Sırada her bir yağın miktarına göre %8 yağlı bir sabun için kostik miktarının hesaplanması var:
1)400gr Palm yağı için %8 yağ oranı için:
Kullandığımız tüm Palm yağını sabunlaştırmak istersek 400x0,1405=56,2gr kostiğe ihtiyaç var. 
Fakat biz %8 oranında yağın sabunlaşmadan kalmasını istiyoruz dolayısıyla kostik miktarını bu oranda azaltmalıyız:
56,2x0,08=4,49gr daha az kostik kullanmalıyız yani:
56,2-4,49=51,71gr sadece 400gr Palm yağı için elde ettiğimiz kostik miktarı.
2)400gr Zeytinyağı için %8 yağ oranı için:
400x0,1345=53,8gr kostik 400gr zeytinyağının tümünü sabunlaştırır burada da %8 azaltmaya gitmeliyiz:
53,8x0,08=4,3gr daha az kostik kullanmalıyız yani:
53,8-4,3=49,5gr
3)200gr Hindistan cevizi yağı için:
200x0,1830=36,6gr
36,6x0,08=2,92gr
36,6-2,92=33,68gr 
4)100gr Susam yağı için:
100x0,1376=13,76gr
13,76x0,08=1,1gr
13,76-1,1=12,66gr
Elde ettiğimiz her bir sonucu topladığımızda kullanmamız gereken toplam kostik miktarı ortaya çıkacaktır:
51,7+49,5+33,68+12,66=147,55gr kostik
 
Kullanacağımız su miktarı ise toplam yağ miktarının 1/3'ü kadar olmalıdır yani burada 1100gr yağ kullandığımız için 366gr suya ihtiyacımız var. Bu miktarı 350 olarak yuvarlamak mümkün ama bu azaltma %10'dan daha fazla olmamalıdır özellikle palm yağı gibi katı yağları yüksek oranlarda kullanıyorsak.
 
 
Görmüş olduğunuz gibi yukarıda bahsi geçen yağların tümü de bitkisel yağlar fakat hayvansal yağların da sabun yapımında kullanıldıklarını biliyoruz.

Ayrıca sadece katı sabun değil sıvı sabun da yapabilirsiniz fakat burada dikkat edilmesi gereken sodyum hidroksit (NaOH) değil potasyum hidroksit (KOH) kullanmanız gerektiğidir. Potasyum hidroksitin sabunlaşma sayısı da her yağ için sodyum hidroksitten farklıdır. Yani KOH ile sabun yaptığınızda kullanmanız gereken miktarı belirlemek için NaOH nun sabunlaşma katsayısını kullanamazsınız.
 

86 yorum:

  1. Hiç bilmediğim bir konu, çok detaylı anlatmışsınız gerçekten. Teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben teşekkür ederim, ilginizi çekmiş olmasına sevindim.

      Sil
  2. Bu yazınız çok dopdolu ve aydınlatıcı oldu.:) aradığım tüm bilgileri içeriyor.Elinize emeğinize sağlık.ilgiyle takip ediyorum yazılarınızı.:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok sevindim doğrusu, epey badire atlatmış bir yayın oldu, hazırlarken türlü teknik sorunlarla karşılaştım ama böyle yorumlar alınca da mutlu oluyorum faydamın dokunmuş olmasına, sevgiler :)

      Sil
  3. internette ilk kez bu kadar acik bir anlatima rastladim tebrik ederim
    Tarifinizle sabun denemesini bugun denedim umarim basarili olur. Tesekkurler
    Sivi sabun yapimi ile ilgili yaziniz varmi acaba.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim, henüz sıvı sabun denemesinde bulunmadım. Daha doğrusu bir keresinde farklı bir yerden tedarik ettiğim kostik ile sanırım farkında olmadan denemiş bulundum çünkü yaptığım sabun bildiğimiz arap sabunu kıvamında oldu ve katı forma geçmedi bunun yanında köpürmesi ve sabunsal özellikleri beklenen düzeydeydi. Sanırım kostik diye satın aldığım potasyum hidroksitti, amacım katı sabun yapmak olduğu için kostik diye kullandığım o maddeyi de bir daha kullanmadım. İlerleyen zamanda sıvı sabun konusunda denemede bulunacak olursam mutlaka paylaşmak isterim.

      Sil
  4. Tebrik ederim cok bilgilendirici olmus

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ben bir de soru sormak istiyorum. internetten arastırma yapıyorum da bizim ülkemize bazı ürünler ithal olarak geldiği için çok pahalı (coconut, shea, kakao vs.) bize özgü en uygun erişebileceğimiz zeytin yağı görünüyor. ama ben biraz zenginleştirmek istiyorum. tabi yağların yararlarını ve kolay erişilebilirliklerini hesaba katarak. markette denk geldiğim ve fiyatı da uygun diyebileceğim kanola yağı mesela ya da fındık yağı. bunların sabunlaşma sayılarını bulabileceğim bir kaynak var mıdır?

      Sil
  5. Bu yazımda her ikisinin de sabunlaşma sayısını bulabilirsiniz.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Cok ozur dilerim eksik bir soru olmus 😊bunlar NaOh sabunlasma degerleri. Ben sivi sabun denemesi yapmak istiyorum. O yuzden Koh degerlerini hesaplayabilmem icin o sabunlasma degerleri lazim. Cevabiniz icin ayrica tesekkurler

      Sil
    2. Estağfurullah, deneme sonuçlarınızı bizimle de paylaşırsanız çok sevinirim.

      Sil
  6. sanırım aradığımı buldum:) belki birilerinin işine yarar diye müsadenizle ekliyorum.
    https://www.fromnaturewithlove.com/resources/sapon.asp

    YanıtlaSil
  7. Zeytin yagi ile sivi sabun denemem basarili olmadi maledef🙁aslinda cok iyi kopuruyor ama jel olmadi. 7 saat kadar pusirdim yer yer jellesti ama tamami olmadi. Yagla mi ilgili ben mi yapamadim bilmiyorum

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Cok hizli olacak ama hemen bur edit girmek istiyorum. Jellesmeyen ancak kati formda olan sabunuma aritilmis sicak su doktum(ic gudusel olarak) sabun jellesti ve harika bir forma donustu. 😊

      Sil
    2. Çok teşekkür ederim Esra Hanım, güle güle kullanın sabununuzu, beni de sıvı sabun yapımı konusunda heveslendirdiniz doğrusu.

      Sil
  8. Merhaba, düşük miktarlarda sabun yapmanın ölçülerde istenmeyen hatalara sebep olabileceğini belirtmiştiniz. Peki, miktarları biraz fazla tutmanın, örneğin, 2-3 kg sabun yapacak kadar çalışmanın bir dezavantajı olur mu acaba? (karıştırma vb.)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, 2-3 kg ile sıkıntı yaşayacağınızı sanmıyorum, kendim 10lt kapasiteli kaplarda çalışırken blenderı arada kepçe gibi karıştırarak kullanıyorum ve kalıplara dökerken geniş ağızlı huni ve silindir kalıp kullanıyorum onun haricinde bir sorun yaşadığımı söyleyemem.

      Sil
  9. Çok teşekkür ederim. Emeklerinize, ellerinize sağlık...

    YanıtlaSil
  10. merhaba
    1 ilo zeytinyagına ne adar hindistan ve palm yağı oymalıyım

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, sabun yapımında farklı yağları karıştırarak sabun yapmak istiyorsanız miktardan önce oranı hesaba katmanız en uygunu olur. Mesela hindistan cevizi yağının oranının toplam yağın %25'ini geçmemesi uygundur. Katı yağ oranlarının sıvı yağ oranlarından aşırı fazla olmaması idealdir mesela %25 hindistan cevizi kullanacaksanız %35 palm kullanıp %40 da zeytinyağı kullanabilirsiniz. Böylece elde edeceğiniz sabun hem iyi köpürür hem formunu iyi korur, optimal bir sürede istenen katı sabun formuna gelir hem keserken sorun yaşamazsınız hem de besleyici olur.

      Sil
    2. Teşekkür ederim.Tüm karışımdan sonra kekik yağı damlatarak kekik kokusu oluşturmak istersek ayrıca kostik hesaplaması yapmalı mıyız? yoksa 10 damla gibi bir rakam için herhangi bir kostik hesaplaması yapmaya gerek yok diyebilir miyiz.

      Sil
  11. Aromatik bitki yağlarını kostik hesabına dahil etmeye gerek yok, bir de onların tamamen sabublaşmadan kalması hedeflendiğinden son aşamada karışıma dahil edilirler. Fakat burada dikkat etmeniz gereken nokta bazı aromatik bitki yağlarının sabun karışımını aniden katılaştırdığıdır mesela karanfil yağı böyledir kekik yağı da benzer bir özelliğe sahip olabilir, benim elimdeki kekik yağı koyu renkte olduğu ve sabunun rengini etkileyeceği için kullanmamıştım o yüzden kesin bilgi veremiyorum.

    YanıtlaSil
  12. Kekik yağını denedigimde sonuclari paylasirim. Pirina yagi hakkinda bilginiz varmi?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Zeytinleri sıkıma götürdüğünüzde size sadece sıkılan zeytinyağı verilir, zeytin çekirdeği ve posadan oluşan pirina ise bir nevi atık muamelesi görür. Fabrikada kalan pirinadan ayrıca pirina yağı elde edilir ve son olarak geriye kalan posa kurutulup katı yakıt olarak değerlendirilir.
      Kendim şimdiye kadar hiç pirina yağı kullanmadım ama tahminim o ki eğer rafine edilmemişse renk ve koku bakımından zeytinyağından farklı olması muhtemeldir ve bu özellikleri de sabuna etki edecektir. Bunun yanı sıra sabunlaşma sayısının zeytinyağından farklı olacağını beklememiz gerekir ayrıca zeytinyağına göre çok daha fazla işleme maruz kaldığından cildi besleyici unsurların da bu oranda azalmış olacağını tahmin edebiliriz.

      Sil
  13. Merhaba

    Sabun konusuyla ilgili olarak yazdıklarınızı ve yorumları okudum. "Anlatım" bu kadar güzel olabilirdi. Tebrik etmeden geçmek "emeğe" saygısızlık olurdu. Size ve emeği geçenlere içtenlikle teşekkür ediyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim nezaketiniz için, faydalı olabiliyorsam ne mutlu.

      Sil
  14. Afedersiniz... Az önce gönderdiğim mesaja, adımı yazmayı unuttum. Halil İbrahim Özdemir

    YanıtlaSil
  15. Merhaba.

    Sabun konusunda 4 post yapmışsınız, hepsi birbirinden faydalı ve ben hangisinin altına teşekkür mesajı yazacağımı bilemeden, bu "tarih olarak" son gönderdiğiniz yazı olduğu için buraya yazmaya karar verdim :)

    Size nasıl teşekkür etmeli! Sabun konusunda hiçbir yerde rastlamadığım bilgileri blogunuzda ve son derece düzgün anlatımınızla bulunca, hazineler bulmuş gibi oldum. Ayrıca her soruya cevap verdiğiniz ve postlarınızın üzerinden zaman geçmiş olmasına konuyu güncel tuttuğunuz ve hâlâ gelen sorulara dönüş yaptığınız için de ayrıca çok teşekkür ederim. Dediğiniz gibi postların içeriği kadar; altındaki geri bildirimler, sorular ve bunlara verilen yanıtlar da çok kıymetli.

    Tekrar teşekkür ederim emekleriniz için. Umarım sabun konusundaki paylaşımlarınıza devam edersiniz.

    Sevgilerimle

    ipek

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba İpek Hanım, bu nazik ve ince yorumunuz için ben teşekkür ederim faydalı olabiliyorsam ne mutlu.

      Sil
  16. Merhabalar.Evde zeytinyaginda bekletilerek yapilan lavanta,biberiye,kantaron vb.yaglardan sabun yaptinizmi.Bu yaglarin sabunlasma degerleri sogum sikim olan yaglarla aynimidir acaba.ya da zeytinyagina gore mi.hesaplanir?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, bu gibi durumlarda kullanılan yağ hangi yağ ise onun sabunlaşma katsayısını kullanarak hesaplama yapıyorum. Mesela zeytinyağında sarı kantaron bekletip kantaronyağı elde etmişsem zeytinyağını baz alıyorum.

      Sil
  17. Merhaba sabunlarımın güzel kokması için ne yapabilirim.teşekkürler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, aromatik bitki yağı ya da esans kullanabilirsiniz. Oran 1kg yağa 20-30 gr şeklinde, tabii keskinliğine göre 10 gr da olabilir. Kalıba dökmeden önce en son aşamada ekleme yapıp karıştırın, bekletmeden kalıba dökün, bazen sabun karışımı aniden katılaşıp akışkanlığını kaybedebiliyor onun için temkinli davranmanızı tavsiye ederim. Uçucu yağları önermiyorum, kokuları çok kısa sürede kayboluyor. Aslına bakarsanız en garanti olanı lavantayağı ya da esansıdır. Esans olarak kullanacaksanız 10 gr yetecektir. Kostik miktarını hesaplamada bu kullandığınız aromatik yağların sabunlaşma sayısını hesaplamanıza gerek yok, çünkü miktar çok küçük.

      Sil
  18. Merhaba,
    Öncelikle bilgi paylaşımlarınız için çok teşekkürler:)Zevkle ve dikkatle takipteyim.Sabun üretmeye başladım ve birkaç nokta var sormak istediğim.
    zeytinyağı %64 h.cevizi %26 kakao %10 seklinde bir yağ karısımı toplamda 1kg yağ su 350gr kostik 136gr şeklinde bir sabunkarışım denedim sıcaklık 37 derecede iken yağ ve kostiği karıştırdım.Puding kıvamına gelmesi(hatta tam kıvama bile gelmedi)bayağı zaman aldı 25 dk kadar karıştırmak zorunda kaldım.Daha önce bu oranlara yakın sabun denemiştim ama puding kıvamına gelmesi bu kadar uzun sürmemişti.Nedeni sizce ne olabilir?
    diğer bir sorum sabun yapımı bittikten sonra sabun kaplarının bulaşığı çok zor temzileniyor.siz nasıl temizliğini yapıyrorsunuz pratik bir yöntemi var mı?
    sabun kalıplarından yana da sıkıntılıyım.Tahta bir sabun kalıbı yaptırdım yağlı kağıt seriyorum ama sabunların yağlı kağıttan dolayı kenarları bozuk çıkıyor.siz sabun kalıbınıza kağıt seriyor musunuz sermiyorzanız kalıbınızın yapıldığı malzeme nedir acaba bulabilirsem bende yaptırmak isterim.
    şimdiden çok teşekkürler cevaplarınızı heyecanla bekliyorum:)
    sevgiler çok selamlar

    YanıtlaSil
  19. Merhaba, ben teşekkür ederim. Bahsettiğiniz oranlar gayet yerinde, bu durumda kıvamın uzun süre sıvı kalmasının sebebi el blenderını az kullanmak olabilir, sadece elle karıştırıldığında çok uzun sürerken el blenderı kullanınca ihtiyaç duyulan süre epey azalıyor. Ortam sıcaklığı da etkili olabiliyor, ilk deneme de havalar çok sıcaksa ikinci denemede daha serinse de olabilir. Kostik hava almış ve keskinliği azalmış olabilir. Su miktarı fazla gelmiş olabilir, eğer kullanılan yağlar sıvı yağ ağırlıklıysa su miktarı %10 azaltılabilir mesela burada 300gr kullanabilirsiniz.
    Sabun kaplarını spatulayla sıvamak işe yarıyor, biraz daha bulaşığı azaltıyor ama sabun yapımının sevmediğim kısmı bu kısım maslesef, ucu silikon spatulalardan almanızı tavsiye ederim.
    Ben tahta kalıplarımda streç folyo kullanıyorum iz olmakla beraber yağlı kağıttan daha az. Ama en memnun kaldığım kalıbım pleksiglas denen maddeden yapılma silindir kalıplar. Plastik su borusu kullananlar da var, denemedim ama deneyenler memnun. 1 gün bekledikten sonra kalıbı buzlukta 3-4 saat bekletiyorum, buzluktan çıkartınca ortamdaki sıcaklık farkından ötürü kalıp terleme yapıyor ve sabun kolayca çıkıyor. Ortam sıcaklığı burada da süreyi etkiliyor, havaların çok sıcak olduğu zamanlar da çok kısa sürede sonuca ulaşıyorsunuz.
    İnşallah yardımcı olabilmişimdir.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba
      Dediginiz gibi sivi yag fazlaligindan olabilir.zeytinyagini %55 oranlarinda kullandigimda daha cabuk kivama geldi.25 dk sure el blendiriyla karistirma suresiydi.blendir o kadar isindi hic boyle olmuyordu ilk sabun denememde 5dk kadar kivama geliyordu.su miktarida fazla gelmis olabilir.kostigi noturlestirecek yağ orani ni degirtirmedigimiz surece su oranini biraz (%10 kadar) azaltmanin kostik fazlaligi kalmasina neden olmaz sanirim.Su miktari kuruma suresini mi etkiliyor.kostik fazlaligi olusmasindan biraz endiseleniyorum dogrusu.ama bu kurdugum mantiga gore kostik fazlaligi kalmamis oluyor.
      Lavantali sabun yaptim ucucu yagini koyayim dedim kokuya cok etki etmedi saf su yerine lavanta suyu kullansam nasil olir diye denedim kokuya cok etki etmedi.sorularimiza verdiginiz özenli cevaplarıniz icin cok tesekkurler
      Sevgiyle.

      Sil
    2. tekrar merhaba,
      sabunu kalıplardan çıkardım 5 gün sonra ph'ını kontrol edeyim dedim.biraz köpürtüp ph kağıdıyla baktım ve sonuç Ph 10 çıktı bu normal mi ? Nedeni nedir sizce ? Normal de sabun ph ının 7 civarında olması mı gerekli? Ph normalde kalıptan çıkarken biraz yüksek olurmuş kurudukça istenen seviye (ph7 civarına) inermiş.3 ay önce yaptığım sabunun ph ına bakayım dedim o da 10 çıktı.Karıştı iyice kafam:))

      Sil
    3. Merhaba Semra Hanım, doğal sabunlarda ph değerinin 7 olması şimdiye kadar okuduğum kaynaklara göre pek mümkün değil fakat bu o kadar önemli bir sorun da değil içiniz rahat olsun. Yaptığınız sabunların ph değeri 9-10 arasında olabilir bu normal. Sonuçta sabunu ph değeri nötr olan bir madde ile yani suyla kullanıyoruz dolayısıyla sabunu aşırı köpürterek ve uzun süre ovalayarak kullanmıyorsak bence durum dengeleniyor. Evde yaptığınız sabunun yerini hiç bir sabun tutmaz emin olun. Kafanız hiç karışmasın :)

      Sil
    4. haklısınız sanırım :) biraz alerjik bir vücudum var sıvı sabun ve benzeri sabunlar kullanamıyorum bu nedenle kendi sabunumu yapmaya başladım.Tam istediğim gibi olmasada piyasadaki bir çok sabuna göre daha iyi olduğu kesin.Kuru ve alerjik bir cildim var buna uygun bir sabun yapmaya çalışıyorum:) keçi sütlü sabun deneyeceğim.çok meşgul ettim sizi :) Sağolun Varolun .Selamlar:)

      Sil
    5. Estağfurullah ne demek, faydalı olabiliyorsam ne mutlu. Keçi sütlü sabundan çok memnun kalacağınıza eminim, şimdiden başarılar, sevgiler:)

      Sil
  20. Merhabalar çok değerli bilgilerinizi paylaştığınz ve bu kadar doğal ürünü yapmamıza vesile olduğunuz için Allah sizden razı olsun. Cildim yağlı bu yağ oranları uygun mu acaba 500 gr zeytinyağı 250 gr Hindistan cevizi yağı 250 gr palm yağı 250 gr kakao yağı.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, eksik olmayın, mahcup oldum doğrusu.
      Yağ oranlarınız güzel, kostik miktarı olarak da 170gr dan az kullanmamanızı öneririm, çünkü sabunlaşmadan kalan yağ miktarı %7 nin üzerine çıkmış olur, yağlı ciltler için %6-7 yağ oranı yeterli olacaktır. Onun için de 170-172 gr arası kostik kullanabilirsiniz, 400gr da su yeterli olur 1.250gr yağ için.
      30gr beyaz kil kullanarak sabunu biraz daha zenginleştirebilirsiniz. Özellikle yağlı ciltlere tavsiye edilir beyaz kil.

      Sil
  21. Merhabalar iyi günler ben dekorasyon sabun yapmak istiyorum yagli olmayan icine tarcin vs koyup süslücem sadece su ve kostikle yapmak mumkunmudur acaba ?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, yağlı olmayan derken hiç yağ kullanmamayı mı kastettiniz yoksa sabunlaşmadan kalan yağ olmadan (kullanılan tüm yağın sabunlaşması olarak mı) mı demek istediniz. Eğer birincisi ise sadece su ve kostikle sabun elde etmek mümkün değil yağ en temel madde. Fakat ikinci durumsa teorik olarak tabiiki mümkün. Ama elleri tahriş eden keskin bir sabun olacağı için sadece dekorasyon amaçlı kullanılması uygun olur ki siz de bunu yapmak istiyorsunuz.

      Sil
  22. merhabalar, ben sabun malzemeleri satan bir yerden lavantalı bir koku esansı aldım. 500 grlık yağa ne kadar koymalıyım acaba? veya önerebileceğiniz daha doğal ne kullanabilirim koku için

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, herşeyden önce size 1000 gr yağdan az yağ ile çalışmamayı tavsiye ederim; bu zamana kadar 1000 gr altı miktarlarla başarılı olanlara maalesef rastlamadım. Miktar azaldıkça en ufak bir grlık oynama sonucu olumsuz etkiliyor.
      Sorunuza gelecek olursam esansların kokusu hem daha keskin hem de daha kalıcı, keskinlik derecesinden de her zaman emin olmak zor, size tavsiyem temkinli davranmanız ve 1000 gr yağa 10 gr esans kullanmanız. Eğer aromatik bitki yağı kullanacaksanız 1000 gr için 30 gr kullanabilirsiniz. Uçucu özellikli yağları kullanmamanızı da tavsiye ederim çünkü tam bir hayal kırıklığı, kokuları çok çabuk kayboluyor. En iyi sonucu şimdiye kadar lavanta esansından aldım ve sabun yapımında yeni olanlara da tavsiyem o yönde. Yalnız esansı son aşamada karışıma eklemeyi ve hızlı davranmayı ihmal etmeyin, bazen esanslar ve aromatik yağlar sabun karışımını aniden katılaştırıp kalıba dökülemez hale getirebiliyor. Sabun karışımı koyu ayran kıvamında iken esansı ekleyip blender yerine elle plastik kaşık ile karıştırmanızı öneririm.

      Sil
  23. merhabalar, sabunun içine limon dilimleri eklesem kalıba döktükten hemen sonra. iyi bir sonuç alabilir miyim? veya melisa defne yaprakları karıştırsam sabunlaşma sürecinde bir sorun olur mu acaba?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, kurutulmuş olarak eklerseniz sorun olmaz ama kurutulmamış taze bitkiler önerilmiyor. Bir de renklerinde zaman içerisinde koyulaşma olduğunu da söylemem gerek.

      Sil
  24. bilgiler için çok teşekkürler çok fayda sağladı gerçekten, sıvı halde satılan sabun boyalarından ne kadar miktar kullanmak gerekiyor acaba? bir de hangi aşamada eklemeliyiz, koku esansını son anda eklememiz gerekiyor aynı şey sıvı formdaki sabun boyaları için de geçerli midid

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, sıvı boyalardan hiç kullanmadım, doğal toprak boya kullandım şimdiye kadar.
      Boyalarla ilgili şunu söyleyebilirim sentetik olanları doğal toprak boyalara göre çok daha yoğun olabiliyor, izlediğim bazı videolarda çay kaşığının ucuyla eklenen sıvı boyalara rastladığım olmuştur. Boyayı en başta ekliyoruz hatta kullanacağımız yağın bir miktarını küçük bir kaba alıp boyayı bu yağda önce iyice karıştırıyoruz, gerçi siz sıvı halde boya kullanacağınız için toz boyalardaki dağılmama sorununu yaşamayacaksınızdır muhtemelen. Ama yine de böyle yapmanızı tavsiye ederim, daha sonra diğer büyük miktardaki yağa suda çözülmüş kostiği ekleyip kısa bir karıştırdıktan sonra boya eklediğiniz yağı da kostikli yağa ekleyip karıştırmaya başlayın.
      Boya konusu biraz deneme yanılma işi açıkcası, mesela her zaman her renk istenen sonucu vermez; mavi diye kullanırsınız kahveye döner, sarı dersiniz turuncu olur.
      Yalnız doz ayarında en önemli belirteç şudur; bir sabun hangi renkte olursa olsun köpüğü beyaz olur, eğer yaptığınız sabunun köpüğü kullandığınız boyanın rengindeyse bu durum boya miktarını azaltmanız gerektiğine işarettir. Bu durumda bir dahaki sefere daha az boya kullanmanız gerekir.

      Sil
  25. Merhaba İLİM İLMEK, tariflerinizi ve yorumlarınızı ilgiyle okuyorum ve bir hayli pratik bilgi edindim sayenizde teşekkür ederim.DEFNE yağlı sabun için bir sorum olacak; ben zeytin yağı ve defne tohumu yağı ve hindistan cevizi yağı kullanarak sabun yapmak istiyorum.Sizin defne yağı için vermiş olduğunuz sabunlaşma sayısı NaOH için 0,1405 tir.Başka bir kaynakta defne meyvesi yağı için yine NaOH için 0,069 tir.İkisinin arasında bir hayli fark var acaba sizin bahsetmiş olduğunuz defne uçucu yağı olabilir mi yani yapraktan buhar yolu ile distile edilen yağ için bu değer çıkabilir mi.Ama bildiğim kadarıyla sabun yapımında defne uçucu(eterik) yağ sadece koku vermek için kullanılıyor yani sabunun yapısını oluşturacak yağ olarak kullanılmıyor.Zaten uçucu yağlar adı başında uçuyor yani zamanla sabunun içinde kalmıyor.
    Başka bir kaynakta DEFNE tohumlarından elde edilen yağ ile ilgili şu bilgiyi buldum:
    Bütün meyvalardan petrol eteri ile tüketme suretiyle elde edilen yağın Özellikleri

    Dansite (20 C°) 0,9214
    Kırılma indeksi (30-C°) 1,4642
    Donma noktası — 19,6 C°
    Asit indeksi 33,5
    Sabunlaşma indeksi 209,8
    iyot indeksi 55,8
    Sabunlaşmayanlar % 1,25

    Burdaki araştırmada Sabunlaşma indeksi: 209,8 verilmiş.Bu değeri NaOH için çevirdiğimizde 209,8/1402,50=0,1495 gibi bir değer çıkıyor ve bu değer sizin vermiş olduğunuz değer olan 0,1405 yakın bir değer.
    Sizde yağların sabunlaşma değerleri ile özellikle DEFNE yağı ile ilgili başka kaynak bilgileri var mı?Sizce defne için hangi değeri kullansak uygun olur.SAĞLICAKLA KALIN

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, sizin de bahsettiğiniz gibi defne yağı denilince karşımıza iki tip yağ çıkıyor, bunlar aynı isimle anılsalar da elde ediliş biçimleri ve özellikleri birbirinden farklı. Benim burada bahsettiğim sabunlaşma sayısı defne ağacının olgun meyvesinin sıkılması sonucunda elde edilen yağ için geçerli, eğer siz de bu yağı kullanacaksanız vermiş olduğum değeri dikkate almanız yerinde olur.
      Defne yağının sabun yapımında kullanılmasıyla ilgili olarak oran konusunda temkinli olmanızı tavsiye ederim (okuduklarımdan yola çıkarak) tüm yağ oranı içerisinde %10-15 olarak kullanılması tavsiyelerine rastladığım için belirteyim. Şahsen defne sabunu yapma fırsatım olmadı çünkü sadece uçucu defne yağı bulabildim esas sabun yapımında kullanılan defne yağına rastlamadım.
      Bir de bir başka önerim defne yağı ile yapılan geleneksel sabunlar bildiğiniz gibi kaynatılarak yapılıyor, siz tahminim kaynatmadan soğuk proses denen yöntemi kullanacaksınız, soğuk yöntemin sıcağa göre dezavantajı bazı yağların karıştırma esnasında sabun karışımını aniden katılaştırıp kalıba dökülemez hale getirmesidir, 20-30 gr olarak kullanılan bazı esanslar ve koku verici aromatik bitki yağları bile bu riski oluşturabiliyorken defne yağı gibi aromatik özelliği olan ve daha yüksek miktarda kullanılacak yağ da böyle bir risk oluşturabilir mi diye düşünüyorum, her hangi bir kaynakta rastladığım bir bilgi değil fakat defne yağı kullanımının da çok yaygın olmadığını düşünürsek dikkatli olmanızı tavsiye ederim. Kısaca; sabun karışımını karıştırırken hızlı şekilde kıvam almaya başladığını düşünüyorsanız el blenderını fazla kullanmayıp kaşıkla karıştırmanızı tavsiye ederim. Tabii belki de böyle bir risk hiç oluşmuyordur bilemiyorum, yine de önlem almakta fayda var.
      Sonuçtan bizleri de haberdar ederseniz denemek isteyenler için faydalı olacaktır, kolay gelsin.

      Sil
    2. İlginiz ve tavsiyeler için çok teşekkür ederim. Defne tohumu yağınin içinde çok az bir miktarda eterik yağ olabileceği düşünüyorum.Evet sabun yönteminde soğuk proses uygulayacağım, sabunun kısa zamanda katılaşması ile ilgili tereddütleriniz benim için hazır tecrübe oldu tekrar teşekkür ediyorum.Kullanacak olduğum Defne yağı,defnenin tohumundan kaynatılarak ve ezilerek geleneksel yöntemlerle elde edilmiş yağ,yani soğuk sıkım değil.Danistigim bir kaç kişi piyasada soğuk sıkım Defne yağı diye satılan yağların kaynatma usulü ile elde edilen yağ olduğunu belirti.
      İnşallah Defne tohumu yağlı sabun yapınca sizlerle burda paylaşacağım.SAĞLICAKLA KALIN

      Sil
  26. İyi Aksamlar

    Aşagidaki oranlari kullanarak 2 sefer sabun yapmayı denedim.
    Aynı tecizat, digital termometre ve tartı kullanarak yaptıgım bu sabunlardan biri boza digeri muhallebi kıvamında oldu.

    Tek farklı olan zeytinyaglardan biri yemeklik sızma digeri ise köyden gelen Soğuk baskı zeytinyag idi..

    Sormak istedigim acaba bu farklılık yaglardan kaynaklı olabilir mi ??

    Tesekkurler


    Water 161.12
    NaOH 69.05

    1 Almond Oil, 25.00
    2 Olive Oil 335.00
    3 Shea Butter 60.00
    4 Coconut Oil, 80.00

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, 1000 gr ın altında yağ ile çalışmanızı önermem, sağlıklı sonuç alabilmek için 1000 gr yağ ile denemelisiniz. Zeytinyağlarındaki farklılık dikkate alındığında aklıma şu geliyor, kendi soğuk sıkım çiğ yağ senen yağımızda gözlemlediğim birkaç ay bekledikten sonra dibinde epey tortu birikmiş olması, fakat diğer sızma yağ fabrikada filtre edildiği için tortu miktarı minimumda oluyor. Belki bu bir açıklama olabilir.
      Bu arada sormak istediğim siz sabun karışımlarını kalıba döküp 24 saat bekledikten sonra mı bu kıvamdaydılar yoksa her ikisini de aynı süre karıştırıp baktığınızda mı kıvam farkı vardı?

      Sil
    2. Cevabanınız için teşekkür ederim.
      Bahsettiğiniz gibi uzun zaman kullanmadıgım ve dıbınde tortu yapan soguk sıkım zeytinyağ sodyum hidroksit ile birleşip mixerle çırpılma sonrası yemeklik sızma yağa nazaran daha kıvamlı oldu. Muhallebi yada yoğurt kıvamında hatta kalıba dokerken duzlesmesi için kalıbı devamlı tezgaha vurmak zorunda kaldım. Su an iki ayrı zeytinyagla yaptıgım sabunlar kuruma asamasında saygılar tesekkurler

      Sil
  27. Merhaba ceviz yağının sabunlaşma katsayısını biliyormusunuz ?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, ceviz yağının sabunlaşma katsayısı 0,1335.

      Sil
  28. merhaba bitkilerin zeytin yağı içine konularak oluşturulan yağların sabunlaşma katsayısını nasıl belirleriz mesela aynı sefa yağı yada kantoron yağı gibi bilgi verirseniz sevinirim teşekkürler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, kendim kantaron yağı kullanırken zeytinyağı ile yaptığım için zeytinyağını baz alıyorum. Eğer kendi yaptığınız yağ ise hangi yağı kullandıysanız o yağın sabunlaşma katsayısını kullanmanız gerekir fakat dışarıdan alınan ve ne yağı ile yapıldığı belli olmayanlar biraz riskli olabilir çünkü ucuz olan başka yağlar kullanılmış olabilir.

      Sil
  29. Öncelikle paylaşımlarınız için tesekkür ederim. Benim durumuma yardimci olabilirseniz sevinirim. Ucuz sabun yapmaya çalışiyorum. Reçetemi incelerseniz sevinirim. 100 ml su, 125 ml pamuk yaği, 125 ml kanola yağı, 30 ml findik yagi, 20 ml zeytinyaği, 3 ml lavanta esans, 3 ml lavanta ekstrakt, 38 g kostik. Soguk.proses olarak yaptım. Ancak kıvamı sıvıydı. Kostik çözeltisine sabunlaşmadan önce renk ekledim. Böyle mi yapmalıyım.Sizin reçetenizle yaptıgım keçi sütü sabunlarım çok güzel oldu ve herkes beğendi. Tesekkür ederim. Ucuz sabunu bir arkadaşım istedi. Ama bir yerde hata ýapıyorum sanırım. Yarďımcı olursanız çok sevinirim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, 1000 gr altında yağ kullanmak maalesef oranlar doğru olsa da sorunlu. Ki siz 300 gr yağ kullanmışsınız bu miktarlarda gramsal oynamalar dahi sonucu etkiler. Ayrıca sabun yapımında ml değil gr ile ölçüm yapmak gerekir, bu su için de geçerlidir hele söz konusu yağ ise özkütle farkından ötürü 1000 ml yağ 1000 gr dan az miktardadır.

      Sil
    2. Peki yağ oranlarını bu şekilde girmem sorun olur mu. Zeytinyağını baya az giriyorum.

      Sil
    3. 1 lt zeytinyağının 900 gr olduğunu düşünecek olursak sorun olur.

      Sil
  30. Afedersiniz yanlış sordum. 1250 g pamuk, 1250 g kanola, 300 g fındık, 200 g zeytinyağı ile yapsam sabunumu zeytinyağını az koymam sorun olur mu diye sormak istemiştim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bir sorun olmaz, fakat pamuk yağı ile hiç çalışmadım, sabunlaşma katsayısı nedir, sabuna etkisi nedir hiç bilmiyorum. Sabun yapımı için önerilen bir yağ mıdır, sabunu yumuşak yapar mı iyi köpürür mü hiçbir fikrim yok. Sonuçtan bizleri de haberdar ederseniz sevinirim. Kolay gelsin.

      Sil
  31. Sabunlarımın üzerinde beyazlaşma oluyor. Bunu önlemek için ne önerirsiniz. Yardımcı olursanız sevinirim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. BU duruma küllenme deniyor, sabunun kalitesinde sorun oluşturmuyor fakat görüntüsünü olumsuz etkiliyor. Bunun önüne geçmek için sabununuzu kalıba döktükten sonra 24 saat hava ile temas etmemesini sağlayın, üzerini streç folyo ile örtmek işe yarayacaktır. Yine de etki etmezse kalıptan çıkarttıktan sonra kalıbı kesmeden önce sıcak suya tutmak da işe yarıyor. Eğer sabunlarınızı tekli kalıplarda yapıyorsanız bu sorunla karşılaşma ihtimaliniz artıyor. Çünkü tekli kalıplarda jelleşme evresinde sıcaklık düşük ısıda kalıyor ve bu da küllenmeye zemin hazırlıyor. Kalıplarınızı iyi izole ederseniz işe yarayacaktır.

      Sil
  32. Merhaba. Gül yağının sabunlaşma değerine araştırmama rağmen ulaşamadım. Acaba biliyorsanız paylaşabilir misiniz ? Sevgiler.

    YanıtlaSil
  33. paylaşımınızdan çok faydalandım teşekkür ederim.Ancak elimde bir miktar kaliteli argan yağım var bunuda sabun yapımında kullanmak istiyorum ,ama sabunlaşma faktörünü bilmiyorum ve hiç bir yerde bulamadım.Rica etsem yardımcı olurmusunuz?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, argan yağının sabunlaşma sayısı 0,1360.

      Sil
  34. Merhaba.
    Pirinç sütlü sabun yapımını denedim, keçi sütü gibi pirinç sütünü de dondurarak aynı yolu izledim fakat sodyum hidroksit ile karşılaşınca muhallebi kıvamını aldı çözelti. Bir tavsiyeniz olabilir mi bu konuda ?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, pirinç sütü dediğimiz sıvı pirincin suda bekletilip işlemden geçirimesi sonucu oluşur yani adı süt kelimesini içerse de sütten çok farklı bir madde, içeriğindeki nişasta dolayısıyla böyle bir sorunla karşılaşmış olabilirsiniz diye tahmin ediyorum.

      Sil
  35. merhaba,
    ben sizden zeytinyağı ve koko yağından sıvı doğal sabun yapmak için bir yardım alabilirmiyim.
    tşkler..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, maalesef sıvı sabun yapımını hiç denemedim, eğer deneyecek olursam inşallah burada da anlatmaya çalışırım.

      Sil
  36. Merhabalar.
    Ben zeytinyağlı sabunumu yaptım ve 6 hafta kuruttuktan sonra bugün ilk kez kullandım. Temizlemesi iyi fakat su ile karşılaşınca yüzeyi yapış yapış olup uzamaya başladı. Sizce bu sorununun nedeni nedir ?

    YanıtlaSil
  37. Zeytinyağlı sabunların böyle bir dezavantajı var maalesef. Çözüm olarak sabunu kullandıktan sonra üzerinde kalan suyu iyi tahliye edecek bir sabunluk çeşidi kullanmak. Yüzey ne kadar ıslak kalırsa o kadar yumuşar ve yaşadığınız problem artar. Bir de daha uzun süre kurutmada bırakmak da işe yarıyor. Ama en çok kil kullanmayı tavsiye ederim, sırf zeytintağından sabun yapacaksanız 1 kg yağ için 20-30 gr oranında kil kullandığınızda hem bu sorun azalır hem de köpürme artar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim, bir an yağda veya yapım aşamasında sorun olduğunu düşünmüştüm. Aydınlattığınız için sağolun mutlaka deneyeceğim.
      Sevgiler.

      Sil
  38. Merhaba, gül yağı çok cüzi miktarda kullanılan bir yağ dolayısıyla sabunlaşma değerini hesaplamasanız da olur. Genel olarak 1000 gr yağ için en çok 40 gr kullanılan bu tip yağların hesaplanması gerekmiyor. Bununla birlikte bu yağların sabunlaşmadan kalmaları istenir, bunun için de sabun karışımı kalıba dökülmeden önce son aşamada eklenir. (Kusura bakmayın cevabım gecikti bazen maillerin arasında sorular kayboluyor:( geç fark ediyorum)

    YanıtlaSil
  39. Ben 2000ml zeytin yağı 150 gr coconat 50 ml badem yağı 280 gr naoh yüzde 7 8 yağlı olabilecek şekilde sabun yaptım, hatta 10 15 gündür de kullanıyorum sonradan farkettim ki 2 litre 1800 gr imiş. Tamamiyle acemilik işte.Yani yağım yüz de yüz sabun olmuş artı 5 gr fln da sodyum hidroksit artmış :) Fakat şu 10 15 gündür sabunum dan da memnunum saç içinde kullanıyorum hemen hemen hergün. Sabunum Hem çok iyi temizleyici hem de iyi nem sağlıyor kaşındırması yok gözle görülür bir kuruluk sağlamıyor tam tersine iyi nemlendiriyor. Bu duruma ne diyorsunuz önerileriniz nedir ?

    YanıtlaSil
  40. Merhaba. Ben doğal zeytinyağlı sabuna keçi sütü ve lavanta esansı eklemek istiyorum. Nasıl yapabilirim Yardımcı olursanız çok memnun olurum. Saygılarımla

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Açıkcası bu iş fazlaca zahmetli ve sonucun iyi olup olmayacağı konusunda riskli olacağı için size yapılmış bir sabunu değiştirmek yerine sıfırdan ayrı bir sabun yapmayı öneririm. Keçi sütlü sabun nasıl yapılır yazımda detayları görebilirsiniz. Burada kostiği suda değil buz haldeki keçi sütünde eritiyoruz, kostiği buz haldeki keçi sütüne azar azar eklemek gerekiyor. Lavanta esansını da keskinlik derecesine göre 1000 gr yağa 10-20 gr olarak ve son aşamada yani kalıba aktarmadan hemen önce ekleyip karıştırıyoruz. Bazı esanslar aniden sabun karışımını katılaştırabiliyor dikkatli olmak gerek.

      Sil
    2. Teşekkür ediyorum. Bir sorum daha olacak kusuruma bakmayın, 2kg keçi sütü kullanıcam. Zeytinyağ, kostik ve lavanta gram olarak ne kadar kullanmalıyım. Saygılar sunar, teşekkür ederim.

      Sil
    3. 2000gr keçi sütü kullanacaksanız eğer yağ miktarınız 6000 gr olmalı. Sabununuzun içinde sabunlaşmadan kalan yağ miktarı eğer %7 olacaksa 750 gr kostik kullanmanız gerekir. 807 gr kullanırsanız yağınızın tamamı sabunlaşmış olur. 700 gr kostik kullanırsanız da sabununuz aşırı yağlı olur ve daha az dayanır.
      Lavanta esansı için 1000 gr a 10-20 gr diye düşünürsek 60-120 gr arası kullanmanız gerekir. Eğer bu lavanta esansı daha önce kullanıp memnun kaldığınız bir esans ise kullanmanızı öneririm yok eğer ilk defa kullanacaksanız böyle büyük miktarlarda fazla riske girmemenizi tavsiye ederim. Bazı esanslar çok keskin ve rahatsız edici kokabiliyorlar, bazıları da sabun karışımını aniden katılaştırıp kalıba dökmeyi imkansız hale getirebiliyor.
      Keçi sütlü sabun yapımını anlattığım yazımı mutlaka okumanızı tavsiye ederim. Kolay gelsin.

      Sil
  41. Bu miktarlara göre 255 gr kostik kullanmanız gerekirken 280 gr kullanmışsınız ve sabununuz buna rağmen anlattığınız özelliklerde olmuş. Bu durumun şimdiye kadar edindiğim bilgi ve tecrübeye göre şöyle bir açıklaması olabilir o da kullandığınız kostiğin yeterince saf olmama ihtimali. Bazen saflık derecesi yüksek kostikler bile havayla temas etmesinden dolayı sabunlaştırma özelliklerinde zayıflama oluyor böyle bir durumda kullanılan kostik miktarı az gelebiliyor. Ayrıca cilt tipiniz de elde ettiğiniz sonuçta rol oynar, eğer kuru hassas bir cildiniz yoksa oluşacak muhtemel şikayetleriniz de büyük ölçüde bertaraf olmuş olur. Mesela saç için kullanılacak sabunlarda da çoğu zaman %2-4 arası bir yağ oranı tavsiye edilmekte.

    YanıtlaSil